Mostra Temporanea

ABDUCTIVE THINKING

She enrolled in the Faculty of Physics to find satisfying explanations for natural phenomena: for what exists and is visible, and for what is not yet seen. This need arose in high school as a reaction to the evasive answers of her science teacher—a mental stimulus that unconsciously activated her dreaming.

 P.C.’s hunger for solutions to scientific phenomena guides and sustains her dream toward professions that address humanity’s great questions about the history of Earth and Sky—such as archaeology.

In the dream that takes her from a passion for archaeology—nurtured by the Egyptology books of her youth—to a love for astrophysics, P.C. carries with her the spirit of archaeologists, characterised by their pursuit of understanding the environment to which unearthed objects once belonged. P.C. applies this same spirit in astrophysics, seeking out cosmic objects like stars and planets to decipher their life and death.

To find satisfying scientific answers, she investigates the Universe with a mental approach rooted in abductive thinking, allowing her to infer from observable celestial remnants what may have occurred in the past.

While deductive reasoning derives specifics from general principles and inductive reasoning generalises from specific observations, abductive thinking reconstructs the unknown—what is hypothesised but not yet proven—based on concrete clues and imaginatively realistic theories.

Like an archaeologist, P.C. reconstructs the stages of life and death of a cosmic artifact.

In a sense, she is an archaeologist of the sky, because astrophysics, like archaeology, travels back in time to understand what the sky was like when the light first began its journey.

 PC directs her investigation toward the invisible, seeking to uncover what lies hidden within, guided by the pursuit of a possible elsewhere.; The cosmos, darkness, light, dark matter.  

Together with her husband, Giovanni Bignami, she observed a gamma-ray flux from the same point in the sky for two decades. It was a cosmic challenge to confirm the discovery of a pulsar—a “stellar mummy”, the remnant of a star after its death. They named it Geminga, a playful nod to the homophonic Milanese dialect expression ‘gh è minga’, which means ‘it isn’t there’.

R.S.

Altre Mostre

Parlamento Subalpino Palazzo Carignano Museo Nazionale del Risorgimento Italiano
News

Il Parlamento Subalpino riapre le sue porte nell’ambito delle Nitto ATP Finals

Il 15 novembre, in occasione delle Nitto ATP Finals, l’Aula della Camera dei deputati del Parlamento Subalpino riaprirà le sue porte al pubblico. I visitatori avranno la possibilità di scegliere tra una visita libera o una visita guidata. Info – Visita Libera Dopo la visita alle sale del percorso espositivo permanente del museo, sarà possibile […]
Icona Calendario
15 Novembre 2025
Installazione “Occhiali di Cavour” di Claudio Bertolo sotto i portici del Museo Nazionale del Risorgimento Italiano a Palazzo Carignano, lato Piazza Carlo Alberto. Opera esposta dal 28 ottobre, visitabile liberamente.
News

Gli “Occhiali di Cavour” al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

Dal 28 ottobre il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita un’installazione speciale: gli “Occhiali di Cavour”, un’opera artistica e simbolica realizzata dall’artista Claudio Bertolo, commissionata dall’Associazione La Collina di Napoleone di San Sebastiano Po. L’iniziativa rientra in un progetto più ampio di valorizzazione culturale e paesaggistica, con l’obiettivo di rilanciare la collina storica di San […]
Paulo Nazareth, Banderas Rotas (2014). Installazione video con monitor CRT e pedane in pallet industriali allestita al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino, in occasione delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. L’opera documenta il viaggio di nove mesi dell’artista tra le Americhe e riflette su confini, identità e memoria coloniale.
News

Il Museo & Fondazione Sandretto Re Rebaudengo: arte in dialogo

Il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita Banderas Rotas (2010) di Paulo Nazareth, artista brasiliano tra le voci più significative della scena contemporanea. L’opera è presentata nell’ambito delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, che per l’occasione rinnova la propria vocazione al dialogo con le istituzioni culturali di Torino attraverso una […]
Icona Calendario
28 Ottobre2 Novembre 2025