Mostra Temporanea

CREATIVE-PRODUCTIVE WOMB

She dreamed of becoming a teacher—a childhood inclination toward an educational space, the classroom, which, in light of MC.G.’s later life and professional experiences, reflects a primordial image and sensation of a “womb” that propels vitality and growth. This space nurtures and cares in a way that is both creative and transitional.

A sense of transience took shape in MC.G. through two pivotal experiences: the grief she endured at twenty after losing her fiancé in a mountain accident, and her empathy for her father, who, at her same age, had faced loss and deportation, stripped of his dignity during imprisonment in a German concentration camp.

With her father’s support, who offered her a job in the family business, MC.G. managed to transform her pain into a vitality to be reclaimed, embarking on a new life along a path entirely her own.

The concept of the womb—not just the maternal womb that gave life to four children and welcomed two others—defines her entire professional journey. It finds expression in the sense of motherhood that accompanies her continuous creation (for herself and others) of welcoming workplaces: spaces where the maternal instinct merges with an educational purpose.

The concept of the womb took tangible form in her professional life, first with Casa di Sven, a container store providing furnishings for other containers: the homes of her clients. Later, it emerged in the key factory she co-managed with her husband, embracing full gender equality. MC.G. saw the factory not just as a site of production but as an educational space—much like a classroom—that nurtured and transformed people, becoming a womb of human relationships. This idea also extended to the Civic Museums of Venice, which she transformed into welcoming spaces of art, inclusive and accessible to all. 

MC.G.’s journey represents a quest for the life purpose the Japanese call Ikigai, symbolised by the concentric convergence of profession, vocation, mission, and passion. This intertwines with choices aimed at pursuing work one loves, work for which one has talent, work that generates income, and work the world needs.

R.S.   © All rights reserved.

Altre Mostre

Parlamento Subalpino Palazzo Carignano Museo Nazionale del Risorgimento Italiano
News

Il Parlamento Subalpino riapre le sue porte nell’ambito delle Nitto ATP Finals

Il 15 novembre, in occasione delle Nitto ATP Finals, l’Aula della Camera dei deputati del Parlamento Subalpino riaprirà le sue porte al pubblico. I visitatori avranno la possibilità di scegliere tra una visita libera o una visita guidata. Info – Visita Libera Dopo la visita alle sale del percorso espositivo permanente del museo, sarà possibile […]
Icona Calendario
15 Novembre 2025
Installazione “Occhiali di Cavour” di Claudio Bertolo sotto i portici del Museo Nazionale del Risorgimento Italiano a Palazzo Carignano, lato Piazza Carlo Alberto. Opera esposta dal 28 ottobre, visitabile liberamente.
News

Gli “Occhiali di Cavour” al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

Dal 28 ottobre il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita un’installazione speciale: gli “Occhiali di Cavour”, un’opera artistica e simbolica realizzata dall’artista Claudio Bertolo, commissionata dall’Associazione La Collina di Napoleone di San Sebastiano Po. L’iniziativa rientra in un progetto più ampio di valorizzazione culturale e paesaggistica, con l’obiettivo di rilanciare la collina storica di San […]
Paulo Nazareth, Banderas Rotas (2014). Installazione video con monitor CRT e pedane in pallet industriali allestita al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino, in occasione delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. L’opera documenta il viaggio di nove mesi dell’artista tra le Americhe e riflette su confini, identità e memoria coloniale.
News

Il Museo & Fondazione Sandretto Re Rebaudengo: arte in dialogo

Il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita Banderas Rotas (2010) di Paulo Nazareth, artista brasiliano tra le voci più significative della scena contemporanea. L’opera è presentata nell’ambito delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, che per l’occasione rinnova la propria vocazione al dialogo con le istituzioni culturali di Torino attraverso una […]
Icona Calendario
28 Ottobre2 Novembre 2025