Mostra Temporanea

CENTRE OF GRAVITY

Armelle has chosen a profession that allows her to calibrate sensations, effort, and the movements of her body in the transformation of matter. Transforming matter helps her transform herself.

She feels the need for a physical and demanding encounter with the elements. In the interaction between herself and the material, she finds a centre of gravity that becomes the centre of awareness from which she listens to herself, monitoring the quality and level of her psycho-physical well-being, growth, and independence.

She has a natural inclination for materials, such as metals—materials that demand confrontation, that challenge her, that adapt to her strong physique, that do not allow for idleness, that keep her focused, and that push her to keep pace in order to do the right thing.

She gravitates towards working with metals, transforming them through phases that require strength and involve a variety of careful attentions and movements. The art foundry, rich in possibilities and marked by diverse stages of work leading to the creation of an object, aligns with A.C.’s need for a step-by-step transformation.

Confined within her fireproof suit, she measures her own limits and her growing confidence in both her craft and the metal. From this, she draws security and satisfaction. 

She establishes boundaries even with heat. Like metal, which requires heat and incandescence to transform and be shaped, A.C., too, needs sensations and emotions to illuminate the shadowed parts of her character—like torches gradually lighting up darkened rooms. Anchored in her centre of gravity, she turns the boundary’s limit into a resource, a threshold for exchange and shared experience with the material.

Armelle sheds her hardness and looks at herself with less severity, ready to embrace new experiences and integrate them into her life.

R.S.   © All rights reserved

Altre Mostre

Parlamento Subalpino Palazzo Carignano Museo Nazionale del Risorgimento Italiano
News

Il Parlamento Subalpino riapre le sue porte nell’ambito delle Nitto ATP Finals

Il 15 novembre, in occasione delle Nitto ATP Finals, l’Aula della Camera dei deputati del Parlamento Subalpino riaprirà le sue porte al pubblico. I visitatori avranno la possibilità di scegliere tra una visita libera o una visita guidata. Info – Visita Libera Dopo la visita alle sale del percorso espositivo permanente del museo, sarà possibile […]
Icona Calendario
15 Novembre 2025
Installazione “Occhiali di Cavour” di Claudio Bertolo sotto i portici del Museo Nazionale del Risorgimento Italiano a Palazzo Carignano, lato Piazza Carlo Alberto. Opera esposta dal 28 ottobre, visitabile liberamente.
News

Gli “Occhiali di Cavour” al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

Dal 28 ottobre il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita un’installazione speciale: gli “Occhiali di Cavour”, un’opera artistica e simbolica realizzata dall’artista Claudio Bertolo, commissionata dall’Associazione La Collina di Napoleone di San Sebastiano Po. L’iniziativa rientra in un progetto più ampio di valorizzazione culturale e paesaggistica, con l’obiettivo di rilanciare la collina storica di San […]
Paulo Nazareth, Banderas Rotas (2014). Installazione video con monitor CRT e pedane in pallet industriali allestita al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino, in occasione delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. L’opera documenta il viaggio di nove mesi dell’artista tra le Americhe e riflette su confini, identità e memoria coloniale.
News

Il Museo & Fondazione Sandretto Re Rebaudengo: arte in dialogo

Il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita Banderas Rotas (2010) di Paulo Nazareth, artista brasiliano tra le voci più significative della scena contemporanea. L’opera è presentata nell’ambito delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, che per l’occasione rinnova la propria vocazione al dialogo con le istituzioni culturali di Torino attraverso una […]
Icona Calendario
28 Ottobre2 Novembre 2025