Mostra Temporanea

ACTIVE VULNERABILITY

L.B.’s dream—working with stone and becoming a Compagnon du Devoir – was born from a chance encounter with a group of young compagnons who revealed to her the joy of the craft. Lucie discovered her vocation, breaking out of her adolescent shell—one so timid that she could not even ask a passer-by for the time—and embarked on a daunting path.

The Compagnons were a strictly male-only institution; stone cutting was a man’s trade, in a man’s world. L.B.’s struggle became a personal initiatory journey, defined by her confrontation with both the material and the rigid rules of compagnonnage.

Fighting to be accepted into this centuries-old brotherhood of trades that had always excluded women, L.B. transformed her limiting passive fragility into reinforcing active vulnerability.

She entered a male-dominated, hostile territory. To be accepted, she set aside her femininity, adapting to the codes and behaviours of the worksite. She spoke like the men, drank like them, laughed at crude jokes, and even tolerated sexist remarks.

However, her passion for the craft gradually diminished her fear of being wounded, allowing her to stand her ground with her own convictions, values, and skills. She was vulnerable, but no longer fragile. She accepted the risk of being hurt, determined to carve out her place in that world and dismantle gender discrimination.

Her journey towards inclusion gave her a deep awareness and mastery of her own emotional framework.

Working with stone became inseparable from working on herself—turning her fragility into active vulnerability. She sought out the damaged stones of cathedrals, replacing them with new ones to restore the building’s former splendour. At the same time, she looked within, identifying her wounded and healing parts, reconnecting severed and broken pieces to restore wholeness to herself.

In 2004, the Compagnons opened their doors to women. L.B. was among the first three to be admitted.

R.S.   © All rights reserved

Altre Mostre

Parlamento Subalpino: loggiato e decorazioni sotto la cupola, Palazzo Carignano, Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino.
News

Il Parlamento Subalpino riapre le sue porte nell’ambito delle Nitto ATP Finals

Il 15 novembre, in occasione delle Nitto ATP Finals, l’Aula della Camera dei deputati del Parlamento Subalpino riaprirà le sue porte al pubblico. I visitatori avranno la possibilità di scegliere tra una visita libera o una visita guidata. Info – Visita Libera Dopo la visita alle sale del percorso espositivo permanente del museo, sarà possibile […]
Icona Calendario
15 Novembre 2025
Installazione “Occhiali di Cavour” di Claudio Bertolo sotto i portici del Museo Nazionale del Risorgimento Italiano a Palazzo Carignano, lato Piazza Carlo Alberto. Opera esposta dal 28 ottobre, visitabile liberamente.
News

Gli “Occhiali di Cavour” al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

Dal 28 ottobre il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita un’installazione speciale: gli “Occhiali di Cavour”, un’opera artistica e simbolica realizzata dall’artista Claudio Bertolo, commissionata dall’Associazione La Collina di Napoleone di San Sebastiano Po. L’iniziativa rientra in un progetto più ampio di valorizzazione culturale e paesaggistica, con l’obiettivo di rilanciare la collina storica di San […]
Paulo Nazareth, Banderas Rotas (2014). Installazione video con monitor CRT e pedane in pallet industriali allestita al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino, in occasione delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. L’opera documenta il viaggio di nove mesi dell’artista tra le Americhe e riflette su confini, identità e memoria coloniale.
News

Il Museo & Fondazione Sandretto Re Rebaudengo: arte in dialogo

Il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita Banderas Rotas (2010) di Paulo Nazareth, artista brasiliano tra le voci più significative della scena contemporanea. L’opera è presentata nell’ambito delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, che per l’occasione rinnova la propria vocazione al dialogo con le istituzioni culturali di Torino attraverso una […]
Icona Calendario
28 Ottobre2 Novembre 2025