Mostra Temporanea

THE FOUR CLANDESTINE WISDOMS

The choice of scenography arose in E.A. from childhood games and evolved through a spirit of playfulness—a psychological gateway that, in adulthood, legitimised the professional exploration of sensations associated with achieving results first encountered during childhood and early adolescence.

Enrolling in art school gave E.A. her first experience of external validation for her creative inclinations and the emotions tied to them. This marked the beginning of her “journey of joy,” an inner validation process where the creativity, anticipation, and sharing of results once felt during play re-emerged in a structured and amplified form in her adult profession as a scenographer.

The complementary and synergistic action of the four clandestine wisdoms—the deep core of the dreamer’s personality—led E.A. to express an outgoing and playful nature in collaboration with others, along with a keen instinct for space.

Already evident in her childhood drawings, the logical-observational wisdom worked unnoticed in the background, encouraging her to view reality from a different perspective. It shaped her inclinations in harmony with her instinct for spaces and guided her towards studies in architecture and scenography.

The experiential and professional virtuosity wisdom, which governs the acquisition of professional mastery, guided her towards experimentation in diverse fields—such as theatre, museums, and cinema—and shaped a multifaceted career as a portraitist, ceramicist, scenographer, costume designer, and teacher.

The intuitive and ori-genial wisdom unleashes E.A.’s inventive power in the creation of spaces, blending traditional materials with innovative, eco-friendly ones of her own design. It reveals itself in the most intimate expression of a scenographer’s work: the sketch, which transforms the director’s dreamed vision into something tangible and comprehensible.

Perceptible as early as art school in the joy E.A. derived from working in a team with her classmates, the emotional and spiritual wisdom—imbued with feelings and sensations—propelled her towards an artistic career deeply connected to both space and collaboration with others.

For E.A., art is not an act of solitary creation but is nourished by human connection and shared experiences with others.

R.S.   © All rights reserved

Altre Mostre

Parlamento Subalpino Palazzo Carignano Museo Nazionale del Risorgimento Italiano
News

Il Parlamento Subalpino riapre le sue porte nell’ambito delle Nitto ATP Finals

Il 15 novembre, in occasione delle Nitto ATP Finals, l’Aula della Camera dei deputati del Parlamento Subalpino riaprirà le sue porte al pubblico. I visitatori avranno la possibilità di scegliere tra una visita libera o una visita guidata. Info – Visita Libera Dopo la visita alle sale del percorso espositivo permanente del museo, sarà possibile […]
Icona Calendario
15 Novembre 2025
Installazione “Occhiali di Cavour” di Claudio Bertolo sotto i portici del Museo Nazionale del Risorgimento Italiano a Palazzo Carignano, lato Piazza Carlo Alberto. Opera esposta dal 28 ottobre, visitabile liberamente.
News

Gli “Occhiali di Cavour” al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

Dal 28 ottobre il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita un’installazione speciale: gli “Occhiali di Cavour”, un’opera artistica e simbolica realizzata dall’artista Claudio Bertolo, commissionata dall’Associazione La Collina di Napoleone di San Sebastiano Po. L’iniziativa rientra in un progetto più ampio di valorizzazione culturale e paesaggistica, con l’obiettivo di rilanciare la collina storica di San […]
Paulo Nazareth, Banderas Rotas (2014). Installazione video con monitor CRT e pedane in pallet industriali allestita al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino, in occasione delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. L’opera documenta il viaggio di nove mesi dell’artista tra le Americhe e riflette su confini, identità e memoria coloniale.
News

Il Museo & Fondazione Sandretto Re Rebaudengo: arte in dialogo

Il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita Banderas Rotas (2010) di Paulo Nazareth, artista brasiliano tra le voci più significative della scena contemporanea. L’opera è presentata nell’ambito delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, che per l’occasione rinnova la propria vocazione al dialogo con le istituzioni culturali di Torino attraverso una […]
Icona Calendario
28 Ottobre2 Novembre 2025