Mostra Temporanea

CENTRE OF GRAVITY

Armelle has chosen a profession that allows her to calibrate sensations, effort, and the movements of her body in the transformation of matter. Transforming matter helps her transform herself.

She feels the need for a physical and demanding encounter with the elements. In the interaction between herself and the material, she finds a centre of gravity that becomes the centre of awareness from which she listens to herself, monitoring the quality and level of her psycho-physical well-being, growth, and independence.

She has a natural inclination for materials, such as metals—materials that demand confrontation, that challenge her, that adapt to her strong physique, that do not allow for idleness, that keep her focused, and that push her to keep pace in order to do the right thing.

She gravitates towards working with metals, transforming them through phases that require strength and involve a variety of careful attentions and movements. The art foundry, rich in possibilities and marked by diverse stages of work leading to the creation of an object, aligns with A.C.’s need for a step-by-step transformation.

Confined within her fireproof suit, she measures her own limits and her growing confidence in both her craft and the metal. From this, she draws security and satisfaction. 

She establishes boundaries even with heat. Like metal, which requires heat and incandescence to transform and be shaped, A.C., too, needs sensations and emotions to illuminate the shadowed parts of her character—like torches gradually lighting up darkened rooms. Anchored in her centre of gravity, she turns the boundary’s limit into a resource, a threshold for exchange and shared experience with the material.

Armelle sheds her hardness and looks at herself with less severity, ready to embrace new experiences and integrate them into her life.

R.S.   © All rights reserved

Altre Mostre

Restauro Dietro le quinte: il restauro di Vittorio Emanuele II e gli zuavi a Palestro (31 maggio 1859), L. Norfini
News

Dietro le quinte: il restauro di “Vittorio Emanuele II e gli zuavi a Palestro (31 maggio 1859)”, L. Norfini

In occasione della mostra “Il pittore del Re. Luigi Norfini nell’Italia del Risorgimento”, promossa dai Musei nazionali di Lucca e dal Museo Palazzo Galeotti di Pescia (20 dicembre 2025 – 26 aprile 2026), il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ha partecipato al restauro di due opere di Luigi Norfini: Grazie all’intervento del Centro Conservazione e […]
Web Briganti Cover Definitivo
News

Pubblicato il catalogo della mostra Briganti!

Il catalogo della mostra, ora disponibile. Per vivere appieno la mostra, lasciati guidare dal catalogo disponibile in museo: un compagno indispensabile che arricchisce la visita, approfondisce le storie e ti permette di scoprire ogni dettaglio delle opere esposte. Pubblicato in collaborazione con Allemandi, “Briganti! Storie e immagini dal Risorgimento a oggi” accompagna la mostra del […]
Mnri Albero Natale Calendario
News

Il Museo durante le Festività – Calendario di aperture

Il Museo sarà aperto tutti i giorni dal 26 dicembre al 6 gennaio, compresi i lunedì 29 dicembre e 5 gennaio, con orario 10.00–18.00 (ultimo ingresso alle 17.00). Chiuso il 24 e 25 dicembre. Apertura straordinaria: mercoledì 1° gennaio, dalle 14.00 alle 19.00 (ultimo ingresso alle 18.00). Visite guidate: tutti i giorni dal 26 dicembre […]
Icona Calendario
26 Dicembre 20256 Gennaio 2026