Mostra Temporanea

DREAMING FREE FROM NEED

R.d.E. embodies ori-geniality, that mechanism of professional dreaming that enables us to break free from self-imposed constraints and the need to conform to others’ expectations. It offers ideas, insights, and opportunities—even in the form of coincidences and meaningful events—designed to nurture talents and brilliance we may not even realise we possess. Such was the case with painting for R.d.E.

R.d.E.’s dreaming is free from need.

Instead of following a predefined path within the family business, she seeks complete autonomy, embracing her essence as an explorer.

The mountain, a symbol of spiritual elevation, emerges in her journey as a young mountaineer, fulfilling her deep-seated need for self-affirmation, the search for identity, independence, and freedom.

After various entrepreneurial and life experiences that take her far from the mountains, even to the United States, a significant event brings the mountain back to the centre of her life—but on a path she had never explored before. A young nephew asks her, “Auntie, what flower is this?” The alpinist who had “trodden upon” mountains all her life realises she doesn’t know their flowers. To remember their names, she begins to paint them. She buys a box of watercolours. It’s love at first sight.

At the age of 50, R.d.E. answers the visceral call of the mountain, making it the sole subject of her watercolours. As an artist, she experiments with mediums and techniques to explore two truths: the truth of the mountain itself and the truth of her own feelings for the Dolomites. She moves forward in her journey of liberation from need: she works for herself, requiring no external validation.

Her artistic exploration unveils intimate and original aspects of her personality—mirroring that of the mountain—with its light and shadow, strength and fragility, courage and vulnerability, ruggedness and softness. This process makes her stronger and even more independent.

Her relationship with the mountain becomes maternal, one of protection and preservation. An alchemy occurs: R.d.E.’s two professional identities merge, like colours blending on paper. She discovers herself as an artist while climbing and as a mountaineer while painting.

R.S.   © All rights reserved

Altre Mostre

Parlamento Subalpino Palazzo Carignano Museo Nazionale del Risorgimento Italiano
News

Il Parlamento Subalpino riapre le sue porte nell’ambito delle Nitto ATP Finals

Il 15 novembre, in occasione delle Nitto ATP Finals, l’Aula della Camera dei deputati del Parlamento Subalpino riaprirà le sue porte al pubblico. I visitatori avranno la possibilità di scegliere tra una visita libera o una visita guidata. Info – Visita Libera Dopo la visita alle sale del percorso espositivo permanente del museo, sarà possibile […]
Icona Calendario
15 Novembre 2025
Installazione “Occhiali di Cavour” di Claudio Bertolo sotto i portici del Museo Nazionale del Risorgimento Italiano a Palazzo Carignano, lato Piazza Carlo Alberto. Opera esposta dal 28 ottobre, visitabile liberamente.
News

Gli “Occhiali di Cavour” al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

Dal 28 ottobre il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita un’installazione speciale: gli “Occhiali di Cavour”, un’opera artistica e simbolica realizzata dall’artista Claudio Bertolo, commissionata dall’Associazione La Collina di Napoleone di San Sebastiano Po. L’iniziativa rientra in un progetto più ampio di valorizzazione culturale e paesaggistica, con l’obiettivo di rilanciare la collina storica di San […]
Paulo Nazareth, Banderas Rotas (2014). Installazione video con monitor CRT e pedane in pallet industriali allestita al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino, in occasione delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. L’opera documenta il viaggio di nove mesi dell’artista tra le Americhe e riflette su confini, identità e memoria coloniale.
News

Il Museo & Fondazione Sandretto Re Rebaudengo: arte in dialogo

Il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita Banderas Rotas (2010) di Paulo Nazareth, artista brasiliano tra le voci più significative della scena contemporanea. L’opera è presentata nell’ambito delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, che per l’occasione rinnova la propria vocazione al dialogo con le istituzioni culturali di Torino attraverso una […]
Icona Calendario
28 Ottobre2 Novembre 2025