Mostra Temporanea

RECONCILIATION OF OPPOSITES

C.M. achieved her dream of becoming a conductor through a mechanism of reconciling opposites. Reflective and introspective, she aspires to create sounds freely and independently on her own, yet she also longs to share music with other musicians. She finds balance by making music collaboratively, guiding others in the process.

Raised in a dynasty of amateur wind instrument musicians, C.M. demonstrated her inclination toward autonomy and a break from conformity early on. As a child, she chose the curved saxophone—an instrument no one in her family had ever played before. Later, she affirmed this independence by deciding to become a professional orchestral saxophonist, marking herself as the first professional musician in her family. 

C.M. made a radical shift in her chosen professional path. Armed with a diploma in saxophone and a doctorate in musicology, she found the doctoral journey to be a dark period that brought her to the brink of despair. She was tormented by the inner conflict between the prospect of an isolated career dedicated to study and research, and her growing need to live within music, sharing it with others.

In the tension between balancing two opposing forces—the desire for individuality and independence, and the collective immersion in music—C.M. found the strength to complete her doctorate and start anew, embarking on the journey to become a conductor.

The isolation from others that led her to abandon musicology is not entirely absent in conducting. However, the isolation that once caused her anguish transforms into a creative solitude: “finding space in hands and mind so that the music may invite its spirit to work together.”

She discovers this by immersing herself within: in solitude, among the scores, as she seeks inspiration and concepts of sound, or when she rehearses in front of the mirror to internalise them and associate them with the markings in the scores, ready to translate them into gestures to convey to the musicians.

In the collective experience of the orchestra, where she comes to exist in absolute unity with the musicians and the audience, Chloé fulfils, time and time again, the dream of making music with others, by conducting them.

R.S.   © All rights reserved

Altre Mostre

Parlamento Subalpino Palazzo Carignano Museo Nazionale del Risorgimento Italiano
News

Il Parlamento Subalpino riapre le sue porte nell’ambito delle Nitto ATP Finals

Il 15 novembre, in occasione delle Nitto ATP Finals, l’Aula della Camera dei deputati del Parlamento Subalpino riaprirà le sue porte al pubblico. I visitatori avranno la possibilità di scegliere tra una visita libera o una visita guidata. Info – Visita Libera Dopo la visita alle sale del percorso espositivo permanente del museo, sarà possibile […]
Icona Calendario
15 Novembre 2025
Installazione “Occhiali di Cavour” di Claudio Bertolo sotto i portici del Museo Nazionale del Risorgimento Italiano a Palazzo Carignano, lato Piazza Carlo Alberto. Opera esposta dal 28 ottobre, visitabile liberamente.
News

Gli “Occhiali di Cavour” al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano

Dal 28 ottobre il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita un’installazione speciale: gli “Occhiali di Cavour”, un’opera artistica e simbolica realizzata dall’artista Claudio Bertolo, commissionata dall’Associazione La Collina di Napoleone di San Sebastiano Po. L’iniziativa rientra in un progetto più ampio di valorizzazione culturale e paesaggistica, con l’obiettivo di rilanciare la collina storica di San […]
Paulo Nazareth, Banderas Rotas (2014). Installazione video con monitor CRT e pedane in pallet industriali allestita al Museo Nazionale del Risorgimento Italiano, Torino, in occasione delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. L’opera documenta il viaggio di nove mesi dell’artista tra le Americhe e riflette su confini, identità e memoria coloniale.
News

Il Museo & Fondazione Sandretto Re Rebaudengo: arte in dialogo

Il Museo Nazionale del Risorgimento Italiano ospita Banderas Rotas (2010) di Paulo Nazareth, artista brasiliano tra le voci più significative della scena contemporanea. L’opera è presentata nell’ambito delle celebrazioni per i 30 anni della Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, che per l’occasione rinnova la propria vocazione al dialogo con le istituzioni culturali di Torino attraverso una […]
Icona Calendario
28 Ottobre2 Novembre 2025